Klik disini

Monday, October 4, 2010

Cabaran HPV (Human Papiloma Virus)

Assalamulaikum...anak-anak yang dikasihi

Hari ini adalah satu cabaran bagi mama dan rakan sekerja yang lain, pelancaran suntikan HPV - untuk mencegah kanser servik telahpun selesai dilaksanakan pagi tadi, mula suntikan jam 9 pg dan selesai pada jam 11 pg. Suntikan diberi pada murid perempuan Tingkatan 1, alhamdulillah x de apa-apa yang belaku...maksud mama x de murid2 yang pening2 or else. Kami stanby 1 jam untuk memerhati keadaan murid....bila ok, kamipun pulang keklinik dengan rasa puashati...alhamdulillah.

Untuk pengetahuan anak-anak suntikan ini sangat mahal harganya jika diambil diswasta, rugilah kiranya kita menolak untuk disuntik...tapi sayangnya KKM hanya suntik murid Tingkatan 1 saja. X pelah, kita amalkan cara hidup sehat ye...mudah2an bila budget mencukupi kita semua diberi suntikan yang sama ditahun hadapan.

Setakat ini dulu untuk hari ini, dairi mama mengundur diri, sayangi diri kita...

2 comments:

Nur Hawa Mohd Zin said...

nape waktu sekolah dlu tak da semua ni...waaa...best nye dapat free..skunk ni kanser servik adalah kanser kedua berbahaya di malaysia kan mama?

Esah Anang said...

@Nur Hawa Mohd ZinKanser pertama kanser payudara kedua kanser usus ketiga servik, ni yang terbaru. Ini percubaan kkm buat...mmg untung sbb 1 dos harga Lkurang 150, klau 3 dos, x kn je